Dj og mobildiskotek - Gode råd


Overvejer du at booke en Dj eller et mobildiskotek til en fest eller en anden type arrangement, så får du her en række gode råd om, hvad du skal være opmærksom, inden du booker.

Dj’s og mobildiskoteker anvendes til lang række vidt forskellige typer arrangementer, f.eks.
bryllup, runde fødselsdage, byfester, skolefester, klub-fester, modeshow, sportsbegivenheder,
firmafester, julefrokoster, kick-off arrangementer, produkt-lanceringer, receptioner og meget andet.

Ofte benyttes det til dans, men det er også almindeligt, at have en Dj til at spille under spisning, til lounge, reception eller til sportsbegivenheder og lignende.

Fordi anvendelsesmulighederne er så mangfoldige, er det vigtigt at finde en Dj, som har erfaring med den relevante type arrangement og dermed også den relevante målgruppe, og det er ligeledes vigtigt, at lydanlæg og lys passer til arrangementet.

Men først lige en definition på Dj vs. mobildiskotek:
Gode råd om Dj

Mobildiskotek og Dj - Hvad er hvad?


Booker man en Dj, skal man normalt selv sørge for lydanlæg og lysshow og evt. en Dj-pult. Hvis du skaffer Dj-pulten, skal du sikre dig, at Dj’en kender og kan benytte den pågældende type pult. Især er det vigtigt, om pulten er beregnet til CDer eller MP3-filer.

Et mobildiskotek er ”den færdige pakke”. Dvs. du får en Dj med lydanlæg, Dj-pult, og lysshow. Du skal med andre ord ikke sørge for andet end strøm og plads. I langt de fleste tilfælde vil det være et mobildiskotek, man har brug for.

I det kommende vil jeg benævne både Dj og mobildiskotek under et som ”Dj”.

Se procedure for booking af DJ og MobilDiskotek her!

Sådan finder du den rigtige Dj


For at et arrangement kan blive en succes, er det vigtigt, at Dj’en matcher målgruppen.
For at finde ud af, om en Dj er den rigtige for jer, er det vigtigt at fortælle ham om arrangementet og om deltagerne og ligeledes at høre om hans erfaring som Dj.

Fortæl Dj’en
- hvilken type arrangement det drejer sig om
- hvem I er
- hvor mange I bliver
- hvor gamle deltagerne i arrangementet er
- hvilken musikgenre, I kan lide
- hvor meget I forventer, at Dj’en taler i mikrofonen

Send evt. en liste med navne på sange og artister, som I kan lide, så Dj’en kan få et indtryk af jeres smag og jeres forventninger. Så kan han eller hun lettere afgøre, om det er en opgave, vedkommende kan klare. Og hvis det er et større diskotek med flere Dj’s tilknyttet, kan de sende den rigtige Dj ud på opgaven.

Inden du booker en Dj, så spørg om vedkommende har nogen erfaring med den musikgenre, som du ønsker spillet, og om vedkommende har erfaringer fra lignende arrangementer.

Ved de fleste firmafester og private fester vil deltagerne have meget forskellig alder og smag, og det vil derfor være almindeligt at vælge en allround Dj, som har et bredt musikkendskab, og som kan spille for et bredt publikum. Det vil til disse fester oftest være bedst at vælge en meget erfaren Dj, som ikke er alt for ung. En 18-årig knægt vil sjældent være i stand til at håndtere sådan en type fest.

Drejer det sig om en skolefest eller lignende, skal man derimod typisk vælge en Dj med stort kendskab til alt det nye musik, og her vil det oftest være aktuelt med en yngre Dj.

Det er meget forskelligt, i hvor høj grad folk ønsker, at Dj’en taler i mikrofonen. Du skal overveje, hvordan du selv har det med det, og du skal spørge ind til dette, når du taler med Dj’en, så der ikke kommer nogen overraskelser.

Sørg generelt for at afstemme dine forventninger til Dj’en. Så bliver du ikke så nemt skuffet. Og husk at det ikke kun er din smag, der gælder. Jo flere af festdeltagerne, der bliver tilgodeset, jo bedre bliver festen. Så selvom du selv er til country eller salsa, så husk, at det ikke er sikkert, at den type musik vil være et hit hos flertallet af deltagerne.

Husk at sikre dig, at Dj'en har et anlæg, som hverken er for stort eller lille til dit arrangement

Musikønsker til Dj’en
Der er stor forskel på, hvordan forskellige Dj’s forholder sig til musikønsker fra ”publikum”.
Hvis det er vigtigt for dig, at du eller festdeltagerne har mulighed for at få opfyldt musikønsker, så spørg ind til dette, inden du booker en Dj. Generelt kan det være en god ide at nævne nogle navne på sange eller artister, som I kan lide. Så kan en erfaren Dj hurtigt spore sig ind på, hvad I ønsker, og om det er noget han levere. Hvis I har særlige ønsker til bestemte sangere eller kunstnere, så sig det i god tid, så Dj’en kan nå at skaffe musikken, hvis han ikke ligger inde med det i forvejen.

Musik under middagen
Mange Dj’s ønsker ikke at spille under middagen. Andre gør det gerne. Nogle tager penge for det, andre ikke. Hvis Dj’en ikke spiller under middagen, tilbyder mange, at kunden kan tilslutte iPod, PC eller lignende og spille egen medbragte musik over diskotekets anlæg under middagen. Husk at spørge om dette inden booking!

Akkompagnement til fællessange
Mange diskoteker har mulighed for akkompagnement til gæsternes medbragte sange. Hvis dette er et ønske, så husk at spørge inden booking! Ofte er det en god ide at fortælle diskoteket på forhånd, hvilke sange, der kommer, da akkompagnementet nogle gange skal hentes på nettet af Dj’en.

Karaokee
Mange diskoteker tilbyder karaokee, men dette koster normalt ekstra og skal bestilles på forhånd. Så kan I synge til de kendte hits, mens I læser sangteksterne på en fladskærm foran jer. Skal det være ekstra stort, kan man sætte en storskærm op, så alle kan følge med i teksten.

Alt det praktiske


Spillelængde
Man ser ofte, at folk forud for en fest forestiller sig, at der vil blive danset indtil den lyse morgen. Det bliver der også mange gange, men lige så tit ebber festen ud langt tidligere. Det er derfor en god ide at nøjes med at booke en Dj i f.eks. 4-5 timer – det kunne være kl. 21-02 – og så lave en aftale om, at eventuel ekstra spilletid afregnes med en på forhånd aftalt timepris. Dj’en betales som regel pr. time, og det vil derfor være dumt på forhånd at betale for nogle tiumer, som man måske ender med ikke at få brug for.

Pladskrav og strømkrav
For at undgå grimme overraskelser skal man i god tid forhøre sig om, hvor meget plads og hvor meget strøm Dj’en skal bruge. Dette skal cleares med stedet, hvor arrangementet skal afholdes, så stedet er forberedt på at afsætte plads til Dj’en samt sørge for, at der er tilstrækkeligt med strøm.

Størrelse på lydanlæg og lysshow
Husk at gøre Dj’en opmærksom på antallet af festdeltagere samt rummets størrelse, når du booker ham. Så er du sikker på, at han tager passende udstyr med. Generelt betyder rummets størrelse en hel del for, hvor stort et lydanlæg der kræves. At der kun er få festdeltagere, betyder ikke nødvendigvis, at man kan klare sig med et lille lydanlæg, hvislokalet er meget stort.

Tidspunkt for opstilling
Nogle diskoteker har en chauffør til at stille anlæg op i løbet af dagen. Andre gange medbringer Dj’en anlægget og stiller det op selv. Nogle Dj’s tager ekstra betaling, hvis f.eks. anlægget skal være opstillet inden middagen, og Dj’en først skal spille efter middagen. Andre diskoteker kører med en fast pris på en standardpakke, som ofte gælder musik kl. 22-02.

Nogle gange er der så lidt plads i et lokale, at diskoteket først kan påbegynde opstilling, når bordene ryddes og fjernes efter middagen. Eller der kan være så lidt plads, at man ikke kan stille op, mens gæsterne spiser færdigt. Opstilling må således være afsluttet inden middagen.

Der er forskellige holdninger til, at der stilles op under middagen. Nogle finder det meget generende, mens andre er ligeglade. Oftest vil Dj’en vise hensyn til selskabet og f.eks. holde pause under taler og øvrige indslag, og som regel vil opstillingen foregå stille og roligt uden at støje noget særligt. Men fysiske forhold kan vanskeliggøre opstilling under middagen, f.eks. hvis Dj’en skal gå igennem alle bordene, eller at de nærmeste borde står meget tæt på, hvor Dj’en skal stille op. Tag en snak med både feststed og Dj om dette inden festen – og allerhelst inden der skrives kontrakt.

Adgangsforhold
Normalt er det et krav, at der er ”rimelige” adgangsforhold fra det sted, hvor den engagerede kan parkere sin bil, til det sted, hvor vedkommende skal optræde. Dvs. ingen trapper og ikke meget mere end 100M ti fods. Kan dette ikke opfyldes koster det normalt ekstra, eller det kræves, at arrangøren stiller hjælpere til rådighed. Uanset hvad så er det vigtigt at gøre den engagerede opmærksom på det i forvejen, hvis der er dårlige adgangsforhold, fordi der så må påregnes ekstra tid til opstilling.

Pris på en Dj eller et mobildiskotek
Generelt får man, hvad man betaler for, men selvfølgelig kan man være heldig at finde en billig Dj, som gør det godt, ligesom en dyr Dj ikke nødvendigvis behøver at være pengene værd.

Mange nystartede Dj’s vil gerne ud at spille, og gør det gerne for en slik. Men pas på! Det kræver stor erfaring at læse et publikum. En firmafest eller en privat fest med et blandet publikum er ikke noget for en nybegynder! Man betaler for erfaring, og det er ofte erfaring, som er afgørende for, om et arrangement bliver vellykket eller ej.

Prisen på en Dj afhænger bl.a. af
• Antal spilletimer
• Størrelse på publikum
• Størrelse på lydanlæg og lysshow
• Kørselsudgifter
• Om der er ventetid mellem opstilling og optræden
• Om det er højsæson el. lavsæson

For mindre arrangementer med op til 50-100 festdeltagere ligger prisen typisk på 5-6.000 for 4-5 timer. Nogle vælger at give musik under middagen med gratis, andre ikke. Langt de fleste Djs sætter sluttidspunktet til kl. 02.00, uanset hvor sent man går i gang med at spille. Herefter koster det en timepris udover grundprisen.

For en større firmafest eller en skolefest med 3-400 deltagere skal man have væsentligt kraftigere lydanlæg og langt mere lys med, hvorfor prisen stiger mærkbart. De enkelte diskoteker afgiver til denne type arrangementer ofte tilbud fra gang til gang.

Pas på med at presse prisen!
Det er generelt en rigtig dum ide at gå efter den laveste pris på markedet. Der er mange nystartede Dj's, som siger, at de kan klare det hele for den halve pris, men pas på! Kvalitet koster, og man betaler for service og erfaring. Presser man håndværkeren 30% ned i pris, skal man heller ikke forvente at få den samme service, kvalitet og tempo som hvis man havde betalt fuld pris. Det samme gælder for Dj's og mobildiskoteker.
Der er en direkte sammenhæng mellem den pris, man giver for et et mobildiskotek eller en Dj, og risikoen for at blive brændt af. Nogle Dj's, som er blevet presset ned i pris, eller som generelt bare er meget billige, kan have svært ved at modstå fristelsen, hvis der senere kommer et bedre tilbud.
Hvis budgettet ikke rækker til en dygtig Dj eller et godt mobildiskotek, så lej hellere en jukebox i en god kvalitet. Så vil sandsynligheden for, at arrangementet bliver en succes, blive væsentligt større.

Nederst i artiklen finder du en praktisk huskeliste, som kan være dig en hjælp, hvis du skal booke en Dj. Jeg håber, at du får glæde af rådene. Du er meget velkommen til at se yderligere information på vores hjemmeside www.livedjbooking.dk
Gode råd om Booking af mobildiskotek
Ønsker du at booke en Dj el. et mobildiskotek, eller har du spørgsmål, så kontakt os gerne!

P.S. Husk at tilmelde dig INMUSIC’s mailing-liste, hvis du ikke allerede har gjort det! Så vil du fra tid til anden få adgang til nye artikler som denne vedr. booking af band, jukebox udlejning, sanger, pianist mm.

Download denne artikel som pdf-fil ved klikke her!
Få Hjaelp til leje af mobildiskotek
Det skal du spørge Dj’en om
• Hvor meget hans udstyr fylder
• Hvornår han stiller op og pakker sammen, og hvor længe det varer
• Om han tager imod musikønsker
• Pris for ”overtid”
• Om han har erfaring med lignende arrangementer
• Hvilken slags musik han spiller
• Hvor meget han taler i mikrofonen
• Om I kan låne en mikrofon til f.eks. taler eller indslag.
Få gode råd om booking af Dj

Spørgsmål til feststedet:
• Er der plads nok til en Dj?
• Er der strøm nok?
• Hvor højt må man spille? (nogle gange er der en limiter, som afbryder strømmen, når lydniveauet overstiger en vis grænse)
• Hvor længe må der spilles musik?
• Hvordan er adgangsforholdene?
• Hvornår er der mulighed for opstilling og afhentning?

Kontrakten skal indeholde følgende oplysninger:
• Hvem kunden er
• Hvem leverandøren er
• Hvor mange personer lydanlæg og lysshow er dimensioneret til
• Hvor mange timer Dj’en skal spille
• Starttidspunkt
• Sluttidspunkt
• Tidspunkt for opstilling og nedtagning/afhentning
• Pris (herunder pris for ekstra timer)
• Hvordan og hvornår der afregnes